الرئيسية / الصحة والرشاقة / كيف تزيد وزنك – وصفات و طرق لزيادة الوزن
كيف تزيد وزنك – وصفات و طرق لزيادة الوزن

كيف تزيد وزنك – وصفات و طرق لزيادة الوزن

التقييم :
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...

من المعروف ان مشاكل انقاص الوزن الزائد كثيرة ومحاولات البشر فى التخسيس هي محاولات منها الناجحة ومنها الفاشلة لكن ماذا عن زيادة الوزن ؟! هل يعتبر زيادة الوزن مشكلة تواجهه الناس ايضا ؟! للاسف انها الحقيقة التي تخفي عن بعض الناس لا اقول كلهم لكن اخص بعضهم فقد يظن البعض ان زيادة الوزن امر سهل لكن ياترى لماذا ؟ لانه ببساطة يري زيادة ملحوظة فى وزنه بمجرد ما ان يترك نفسه لبطنه وان يأكل مايشتهي لكن فى حقيقة الامر ان هناك الكثير من الشباب والبنات الذين يعانون من النحافة .. نعم فتعتبر النحافة واحدة من المشاكل التي تواجهه الكثير نظرا لقلة تناولهم الطعام

لذا الان نحن صدد كتابة تدوينة كاملة عن اهم الوصفات الغذائية التي تعمل على زيادة الوزن.

اهم الوصفات الطبيعية التي تعمل على زيادة الوزن :

1 – تناول اللبن كامل الدسم :

اللبن كامل الدسم

لتر اللبن كامل الدسم بيحتوي على 600 سعرة حرارية والحاجات السايلة بيكون هضمها اسرع واسهل من الحاجات الصلبة يعني فايدتها هتوصل اسرع ليكي اشربي كل يوم لتر لبن كامل الدسم بعد وجبة الفطار هتساعد جدا في زيادة وزنك.

2 – تناول الشوفان :

الشوفان

الشوفان من الاطعمة اللي بتساعد على زيادة الوزن كل 100 جرام شوفان فيه 400 سعرة حرارية عشان كده يعتبر من افضل الاكلات اللي ممكن ندخلها في وجبة الفطار بتاعنا وعشان نزود قيمته الغذائية وفعاليتة في زيادة الوزن ممكن نضيف عليه زبدة فول سوداني او لبن كامل الدسم او المكسرات بانواعها “اللوز والكاجو وعين الجمل” الفاكهة “موز او تفاح او كمثرى او اناناس او افوكادو” او فواكة مجففة ” زبيب او تمر او خوخ او مشمش” , جبنة, زبادي, تونة, وممكن نضيف حاجة واحدة من الحاجات دي او نحط اكتر من حاجة حسب اختيارنا وقد تحدثنا سابقا عن طريقة عمل الشوفان بوصفات مختلفة.

3 –  مشروبات زيادة الوزن :

مشروبات باردة

ممكن نعتمد المشروبات في وجبة الفطار زي عصير الموز والتفاح اللبن كامل الدسم وممكن نضيف عليه زبدة فول سوداني وشيكولاتة عصير الفواكة اي نوع تفضليه , عصير الموز باللبن كامل الدسم , بروتين بودر وبيضة نضيفهم على كوباية لبن كامل الدسم.

4 – تناول البيض الاومليت :

البيض الاومليت

تناول البيض الأومليت يعطيك قدر كافي من البروتين والبروتين من الحاجات المهمة جدا لزيادة الوزن عشان كده البيض يعتبر من الحاجات الفعالة اللي هتساعدك انك تزودي وزنك وعشان نزود قيمتة الغذائية ممكن نضيف له قطع لحمة او لحمة مفرومة او قطع فراخ او تونة او جبنة فيتا او بارميجان مبشورة او خضروات نشوية زي البطاطا والبطاطس والعدس والفاصوليا وطبعا نحط التوابل الملح والفلفل الاسود والكمون..

 

عن Ahmed Mamdouh

Ahmed Mamdouh
طالب بكلية طب الاسنان اهوى التدوين ومتابعة اخبار العالم والثقافة العامة كما اهوى البرمجة ومتابعة التقنية والاخبار التكنولوجية

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

إلى الأعلى